Itsetuntemus

Kärsitkö stressistä?

Pitkittyessään stressi voi johtaa vakavaan uupumistilaan. Tunnista vaaran merkit ajoissa.

Mitä on stressi?

Stressi on kiihtymistila, joka alkaa psyykkisestä reaktiosta ja johtaa myös elimistön kiihtymiseen. Stressiä voivat aiheuttaa hyvin monenlaiset asiat, sekä positiiviset että negatiiviset. Esimerkiksi suuret elämänmuutokset, kuten avioero, läheisen kuolema, lapsen syntymä ja rakastuminen synnyttävät usein stressireaktioita.

Nykypäivänä myös työssä koettu stressi on hyvin tavallista. Työ on muuttunut entistä stressaavammaksi tietoyhteiskunnan ja uuden teknologian kehittymisen myötä. Tietoa tulvii joka tuutista, ja sitä pitäisi ostata ja ehtiä valikoida ja käsitellä. Työstressin on määritelty syntyvän ristiriidasta työn vaatimusten ja yksilön edellytysten välillä.

Stressin vaikutukset

Kohtuullinen ja lyhytaikainen stressi voi hetkellisesti jopa lisätä yksilön suorituskykyä ja toimia näin positiivisena voimavarana. Pitkittyessään se on kuitenkin vakava riski ja aiheuttaa yksilölle monia ongelmia, kuten psyykkisen toimintakyvyn alenemista.

Pitkään jatkuessaan stressi synnyttää usein univaikeuksia, muistiongelmia ja keskittymiskyvyn puutetta. Stressi nostaa pintaan usein myös ärtymystä, jännittyneisyyttä, turhautuneisuutta, väsymystä, pelkoa ja huolta.

Fyysisesti pitkä stressitila aiheuttaa verenpaineen ja sydämen sykkeen nousua. Myös rytmihäiriöt voivat olla stressin seurausta. Paheneva stressitila saattaa aiheuttaa myös vatsavaivoja, päänsärkyä ja pyörrytystä. Stressi heikentää tutkitusti myös elimistön immuunipuolustusjärjestelmää ja altistaa yksilön näin helpommin erilaisille sairauksille ja viruksille.

Stressin oireet

  • ärtymys
  • jännittyneisyys
  • turhautuneisuus
  • väsymys
  • pelokkuus
  • huolestuneisuus
  • univaikeudet
  • muistiongelmat
  • keskittymiskyvyn puute
  • rytmihäiriöt
  • verenpaineen nousu
  • vatsavaivat
  • päänsärky
  • pyörrytys

Yksilölliset erot

Ihmiset sietävät stressiä hyvin eri tavoin. Yksilön kokemushistoria, puolustusmekanismit ja reagointi vaikuttavat siihen selviytyykö hän stressaavassa ympäristössä vai kokeeko hän sen liian kuormittavana. Ratkaisevassa asemassa ovat yksilön oma tulkinta ja voimavarat. Tämä selittää sen, miksi toinen uupuu ja toinen ei, vaikka kumpikin olisi samassa stressitilanteessa.

Stressille altistavia yksilöllisiä tekijöitä ovat muun muassa heikko epävarmuuden sietokyky, alhainen kontrollin tunne, neuroottisuus ja heikot selviytymiskeinot.

Stressin hoito

Lyhytaikaisen stressin purkamiseen tehoavat usein arkiset keinot, kuten liikunta, hyvä ruokavalio, riittävä yöuni, positiiviset harrastukset ja hyvät ihmissuhteet.

”Pitkittyessään stressi voi kehittyä työuupumukseksi.”

Pitkittyessään stressi voi kehittyä työuupumukseksi. Usein puhutaan burn outista eli loppuun palamisesta. Tällainen uupumistila ei poistu enää normaalilla levolla, vaan toipuminen vaatii pitkän sairasloman. Moni tarvitsee lisäksi psykologista apua, sillä usein burn outiin liittyy myös masennusta.

Pitkäaikaisesta stressistä kärsineen kohdalla oleellisinta on opetella kuuntelemaan itseään ja kehoaan sekä kyettävä hallitsemaan omaa elämäänsä aiempaa paremmin. Olennaisessa osassa on riittävän levon suominen itselle, ettei stressitila pääsee toistumaan uudelleen.

Lähteet:
HUS, Stressi-artikkeli
Hätinen, M. & al. (2002). Työuupumus ja kuntoutus. Kuntoutuksen lyhytaikaiset vaikutukset erilailla oirehtivien uupumistyypeissä. Psykologia, 37 (4), 302-314.
Carita Haapanen (2003). Psykologian luennot. Jyväskylän yliopisto.

9 Comments

  1. salme luiro
    11.08.2008 at 20:23

    tällä hetkellä on valtava paine päällä aviomies jätti erohakemuksen keskustelematta asia .Muutti uuden naisensa luo vaikka ero on vasta alullaan.

  2. meippi
    24.07.2009 at 09:31

    Kauheita ihmisiä! Oli varmaan tunnevamma mies??!! Löydät paremman, älä huoli! Ole aktiivinen, mene ulos tanssimaan ja retkeile, matkustele ja ota osaa kaikenlaisiin kissan ristiäisiin, tapaa ihmisiä mahdollisimman paljon niin näet että kilttejä miehiä on olemassa.

  3. onerva
    11.10.2009 at 21:14

    hyvä,mutta,jos ei pysty harrastamaan eikä ole ystäviä.ainut ystävä on se sohvaperuna,josta ei saa tolkkua

  4. maumia
    12.05.2010 at 15:30

    Stressin oireet 11/14 osu ja uppos muhun. mut minkäs voit…tätäpä tätä tää elämä on. oon oppinu jo elämään oireiden kanssa ja tiedän että oireet tulee mun mukana mullan alle.

  5. Tahtomatta stressiä
    16.06.2010 at 08:39

    On yritetty hoitaa työpaikan ongelmia. Ei vaan onnistu. Löydän yhä itsestäni ärtymystä, muistiongelmia, keskittymiskyvyn puutetta, verenpaineen nousua, turhautuneisuutta ennen kaikkea univaikeuksien ohella. Kesäloman jälkeinen aika hermostuttaa jo nyt, kolme viikkoa ennen lomaa. Avoimuus ei ketään kiinnosta. Pakerretaan omissa kopeissa alimmasta suoritusportaasta ylimpään johtoon asti.

  6. mimi87
    01.09.2011 at 20:10

    itsellä on parisuhde jotenki muuttunu mies on ihmeellinen haastaa riitaa pienistä asioista vaikka tietää että mulla on stressiä..pahimmillaan mun stressin oireet on rytmihäiriöt sekä unettomuus…olen yrittäny lievittää stressiä lenkkeilemällä mutta ei sekään auta.ihan neuvoton ja olen vasta 24 enkä ikinä enne ole stressannu.

  7. nipsu
    09.12.2011 at 21:53

    olen 18-vuotias kohta lukion päättävä nuori tyttö ja tänä syksynä oikeastaan alkoi tämä stressikausi! Oma parisuhde oli suuri virhe ja se uuvutti ja laihdutti minut. Vaikka erosta on aikaa jo pari kuukautta, minulla on yhä kiihtynyt ja stressaantunut tila vähän väliin. Pari viime viikkoa on mennyt loistavasti, olen saanut urheilusta paljon energiaa jaksamiseen! Oli myös positiivista huomata että olen jälleen lihonut, kun lakkasin murehtimasta ruoka-asioista. Nyt kuitenkin kun urheilu on sairastelun takia jäänyt vähemmälle ja seurustelu-asiat pyörivät yhä mielessä, laihtuminen alkoi saman tien. Toivon tosiaan,että elämäni rauhoittuu ainakin joulun ajaksi ja minulla on aikaa hengittää. Voimia kaikille muillekin stressistä kärsiville ihmisille!

  8. nimimerkki 0
    13.08.2012 at 20:55

    Minä luin mielenkiinnolla kommentteja stressistä,Jokainen joutuu paineen alle työssä, minäkin.Ei tarvitse sietää työyhteisöpaineita, jos ne on arvostelua esim työkaverin omista,tiukista, aikatauluista ja pätemisestä johtuvia.Ahdistus aiheutta työuupumista ja se on lopullinen syy loppuun palamisiin. Työyhteisössä voi tehdä yhteistyötä, ilman painostusta.Aikataulut on kireitä, mutta ihminen on tärkein voimavara. Muistakaa se. Raha ei korvaa ihmistä, missään tilanteessa!

  9. 11.11.2012 at 23:33

    Löysin itsestäni suurimman osan stressioireista; päänsärkyä, unettomuuta, ärtyneisyyttä, turhautumista ja sitä rataa.. Tammikuussa läheinen nukkui pois ja sen jälkeen ei ole elämä vain ollut entisellään.. Aina ei tiedä, että miten tätä jaksaa, mutta onneksi liikunta on auttanut asiaa sekä harrastus ja mukava harrastusporukka.

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *