Itsetuntemus

Negatiivisen sisäisen puheen tyypit

Asuuko sisälläsi huolestuja, kriitikko, uhri vai täydellisyyden tavoittelija?

Ihmisen sisäistä puhetta on olemassa monenlaista. Toisilla se on kannustavaa ja omaa persoonaa tukevaa, toisilla taas ahdistusta ja tuskaa lisäävää negatiivista puhetta.

Reid Wilson on jakanut ahdistuneisuuteen taipuvien henkilöiden sisäisen puheen neljään tyyppiin eli ”sivupersoonaan”. Katso ja tunnista, puhuuko sisälläsi huolestuja, kriitikko, uhri vai täydellisyyden tavoittelija.

Huolestuja – pahentaa ahdistuneisuutta

– Huolestuja ahdistuu kuvittelemalla aina pahimman mahdollisen lopputuloksen, katastroofin tai onnettomuuden
– Hän odottaa pahinta, yliarvioi ja suurentelee uhkatekijöiden osuutta ja mahdollisuutta vaikuttaa elämäänsä
– Huolestuja miettii jatkuvasta ”Entä jos…”, hän huolii esim. panikoitumistaan, hallinan menettämisen pelkoa, sydänkohtausta ja muita sairauksia eikä usko selättävänsä pelkoaan

Kriitikko – heikentää itsetuntoa

– Kriitikko arvioi ja tuomitsee jatkuvasti käyttäytymistään, osoittelee virheitään ja puutteitaan, muistuttaa itseään olevansa epäonnistunut ihminen
– Kriitikko ei pidä siitä, että on riippuvainen toisista, hän vertailee itseään muihin
– Kriitikko ei huomaa hyviä ominaisuuksiaan, vaan sättii itseään, miten hän ei koskaan tajua ja miten typerä ja saamaton hän taas oli
– Kriittinen ääni on usein lähtöisin oman vanhemman puhetavasta, se voi olla myös opettajan tai jonkun muun menneisyyden henkilön ääni

Uhri – pahentaa masennusta

– Uhri tuntee avuttomuutta ja toivottomuutta, luo ahdistuneisuutta muistuttamalla, ettei näin huonoista lähtökohdista voi nousta
– Uhri uskoo, että on luontaisesti viallinen, puutteellinen ja arvoton
– Uhri vaikeroi ja valittaa nykytilaansa eikä usko, että mikään tulee koskaan muuttumaan, hän ajattelee, ettei kannata edes yrittää, kun kuitenkaan ei onnistu ja on jo liian myöhäistä kääntää venettä kohti parempaa

Täydellisyyden tavoittelija – edistää uupumusta

– Täydellisyyden tavoittelija patistaa itseään yhä kovempiin suorituksiin, ei siedä virheitä eikä takapakkia, ei kuuntele kehonsa viestejä, vaan lisää stressikerrointa
– Perfektionisti on vakuuttunut, että hänen arvonsa riippuu ulkoisista seikoista, kuten saavutuksista, rahasta, asemasta tai toisten hyväksynnästä
– Täydellisyyden tavoittelija ajattelee alati, että hänen täytyy ja hänen pitää, mutta ei ole koskaan saavutuksiinsa tyytyväinen, vaan janoaa aina lisää

Lähde: Edmund J. Bourne (1999). Vapaaksi ahdistuksesta. Työkirja paniikista ja peloista kärsiville. WSOY. Tilaa kirja!

No Comment

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *