Itsetuntemus

Perfektionismin 3 tyyppiä

Oletko päsmäri, marttyyri vai sitkuilija? Tunnista perfektionismin tyyppisi!

Perfektionisti pyrkii täydellisyyteen kaikilla elämän osa-alueilla, niin työssään kuin parisuhteessaan ja vanhemmuudessa. Hän yltyy helposti suorittamaan työtään, puolison rooliaan tai vanhemmuuttaan, jonka riskinä ovat uupumus ja masennus.

Perfektionisti ei ole koskaan täysin tyytyväinen itseensä. Aina jotain puuttuu eikä mikään oikein tunnu miltään. Aina on parantamisen varaa ja suoritettavaa.

Perfektionismi on kotioloissa useimmiten rasite sekä puolisolle että lapsille. Tunnistatko itsesi näistä kolmesta täydellisyyden tavoittelijatyypistä?

Perfektionismin 3 tyyppiä

1. Päsmäri
Päsmäri määrittelee ainoan kelvollisen tavan olla äiti tai isä. Kumppani toimii hänestä aina väärin. Päsmäri tuottaa kumppanilleen tunteen tilan puutteesta. Vaarana on, ettei kumppani lopulta halua enää osallistua päsmärin takia mihinkään. Päsmäri itse uupuu ajan kuluessa ja kokee jäävänsä yksin. Hän syyttää osallistumatonta kumppania.

VINKKI: Opettele vaikenemaan oikeissa paikoissa ja katso läpi sormien kumppanin toimintaa. Erota epäoleellinen oleellisesta ja muista, että on monia tapoja tehdä asiat hyvin.

2. Marttyyri
Marttyyri on uhrannut itsensä ja antanut parhaat vuotensa parisuhteelle ja lapsille. Hänen martyyriutensa muuttuu ajan kuluessa katkeruudeksi, jolloin riskinä on, että koko muu perhe tuntee syyllisyyttä marttyyrin seurassa.

VINKKI: Kuuntele omaa äänensävyäsi ja ruumiinkieltäsi. Ota itseäsi niskasta kiinni ja lopeta uhrina olo. Älä vertaa panostuksia, se vie lopulta kaiken ilon sinusta. Lopeta liika kiltteys ja elä oma elämääsi, siitä hyötyvät kaikki!

3. Sitkuilija
Sitkuilija suunnittelee aloittavansa oman elämänsä aina tietyn vaiheen tai tapahtuman jälkeen. Kuitenkin hänellä on taas uusi selitys valmiina ja vaarana onkin, että lopulta sitkuilija kadottaa kokonaan itsensä. Sitkuilija elää epäterveellisen epäitsekästä elämää antaessa toisten tarpeiden ohittaa omansa eikä hän lopulta enää tunnista, mikä on hänelle itselleen tärkeää.

VINKKI: Tiukenna rajojasi. Mieti, mikä sinulle on tärkeää ja mistä saat iloa. Järjestä itsellesi omaa aikaa. Rakasta ja kunnioita itseäsi, tee jotain hyvää itsellesi jo tänään.

Lähde: Raisa Cacciatore, Sanna Heinonen, Essi Juvakka & Minna Oulasmaa (2006). Pysytään yhdessä. Väestöliitto. Otava.

No Comment

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *