Kysymykset

Uskonasiat ahdistavat

Haluaisin kysyä neuvoa, miten saisin itselleni rauhan uskon asioissa. Olen kasvanut pienenä herätysliiketaustaisessa kodissa ja ollut seurakunta-aktiivi. Nuoruudessa minulle tuli kyseenalaistusvaihe, jolloin kapinoin aika voimakkaastikin kaikkea oppimaani vastaan. Nyt kolmikymppisenä elän seesteisempää, mutta jotenkin sisäisesti tyhjää vaihetta. En halua palata enää herätysliiketaustani ahdasmieliseen maailmankuvaan ja oppiin, mutta haluaisin jollain tapaa uskoni takaisin. Vaikka olen viimeisimmät vuodet elänyt juuri ajattelematta näitä asioita, painaa mieltäni se, etten ole löytänyt uskon elämää koskeviin kysymyksiini vastausta. Haluaisin löytää rauhan ja tasapainon näissä asioissa. Osaatko antaa neuvoja, miten voisin päästä tilanteessani eteenpäin?

nimim. Eksyksissä

Pappi Johanna Siltala vastaa

Hyvä nimim. Eksyksissä, tilanteesi on varmasti tuttu monelle nuorelle aikuiselle. Lapsuudessa ja nuoruudessa monet ovat mukana seurakunnan toiminnassa esim. isosena, mutta opiskeluaikana kotoa muuttamisen ja itsenäistymisen myötä yhteys vanhaan seurakuntaan tai uskonyhteisöön katkeaa, eikä uutta helposti löydy. Moni ei välttämättä ymmärrä edes kaipaavansa mitään hengellistä, kun elämä helposti täyttyy kaikenlaisesta tärkeästä tekemisestä.

Minun on helppo samaistua tilanteeseesi, koska itsekin olen ollut nuorempana erään herätysliikkeen jäsen. Sain sieltä paljon rohkaisua uskooni ja elämääni, mutta joissakin asioissa koin ryhmän liian jäykäksi ja muita kohtaan jopa armottomaksi. On normaalia, että nuoruudessa tulee tarve kyseenalaistaa, uskokin muuttuu. Nuorena monesti uskon asioissa ollaan mustavalkoisia. Aikuisena huomaa, ettei asioita voikaan niin vain lokeroida. Hengelliset kysymykset ja usko ovat täynnä mahdollisuuksia. Mitä vanhemmaksi olen itse kasvanut, valmiit vastaukset ovat vähentyneet ja kysymykset lisääntyneet. Silti Jumala on ja vaikuttaa.

Kerroit, ettet tahdo takaisin ahdasmielistä maailmankuvaa. Omassa elämässäni usko ei ole ulkoisissa elämänohjeissa riippumista, vaan Jumalan tahdon kyselemistä. Se on sitä, että uskon elämässäni suurempaan tarkoitukseen ja arvostan jokaista lähimmäistä Jumalan luomana. Usko antaa elämään tarkoituksen.

Usko ei ole ulkoisissa elämänohjeissa riippumista

Jokaiselle tulee elämässä eteen vaiheita, jolloin Jumala kutsuu erityisesti. Joku tuntee elämänsä tyhjäksi, tai erilaisissa elämän kriiseissä huomaa, ettei itse pystykään kontrolloimaan elämäänsä. Ehkä sinulla on nyt juuri sellainen vaihe, että Jumala kutsuu Sinua lähelleen.
Itse löysin oman hengellisen kotini tavallisesta luterilaisesta seurakunnasta. Kehotan sinuakin etsimään omaa paikkaasi seurakunnasta. Monissa seurakunnissa on nuorten aikuisten iltoja, joissa keskustellaan asioista monesta näkökulmasta. Myös kaikenlaisissa tilaisuuksissa esim. naisten illoissa ja Raamatturyhmissä voi jakaa ajatuksiaan. Meidän luterilaisen kirkkomme yksi suuri vahvuus on se, että kirkossamme on tilaa erilaisuudelle.

Monen nuoren mielestä messut tuntuvat vierailta ja kankeilta. Itse olen kuitenkin oppinut rakastamaan messuja. Messussa on mahdollisuus laulaa ja rukoilla, kuulla Jumalan sanaa ja käydä ehtoollisella. Sinne voi mennä myös tutustumatta keneenkään. Myös erityismessut, kuten Tuomas-messut, ovat hyviä mahdollisuuksia kysellä omaa paikkaansa.
Yksi vaihtoehto ovat myös retriitit, joissa saa rauhassa kysellä oman elämänsä suuntaa, rukoilla ja rauhoittua. Myös ympäri Suomen järjestettävät Alpha-kurssit ovat hyvä paikka pohtia oman uskon perusteita yhdessä muiden kanssa. Myös hyvää hengellistä kirjallisuutta löytyy paljon. Uskon, että sielunhoidolliset keskustelut ja rukous jonkun toisen kristityn tai papin kanssa voisivat rohkaista sinua. Tarvitset vain rohkeutta lähteä liikkeelle kyselemään omaa paikkaasi.

Uskossamme olemme kaikki erilaisia. Toivottavasti löydät oman paikkasi. Matka on jo alkanut.

1 Comment

  1. Hannu
    08.04.2009 at 20:56

    Aika tutulta tuntuu nimim. Eksyksissä. Olen samoin kasvanut pienenä herätysliiketaustaisessa kodissa. Kävin pyhäkouluakin melkein 10-vuotiaaksi asti. Seuroissa piti käydä noin 16-vuotiaaksi asti, mutta se oli jo aikamoista ”tervan juontia”, muut asiat kiinnostivat. ”Maailma”, eli luokkabileet, tanssit, alkoholi ja muut venkoilut tulivat tutuksi minulle jo 11-12 vuoden iässä. Ja kapinani kasvoi murrosiän myötä. Parikymppisenä pilkkasin Raamattua ja uskovaisia avoimesti.

    Noin kolmekymppisenä koin ensimmäisen kerran etsikkoajan, siis Jumala rupesi kutsumaan minua puoleensa. Mutta torjuin ensimmäisen ja toisenkin etsikkoaikani. Enkä oikein tajunnutkaan, että mikä minua vaivasi. Minulla oli perhe, oma yritys ja hyvä toimeentulo. Kerran rohkaistuin puhumaan tilastani vihkipapillemme, muta hän nauroi minulle ja sanoi, että kyllä tuollaiset ajatukset menevät ohitse. Niinhän ne menivätkin, kun lisäsin alkoholin käyttöä ja muita huvituksia.

    Kolmekymmentäseitsemän vuotiaana ahdistus, tuska ja elämän tarkoituksettomuus vaivasivat jo todella paljon. Ulkoisesti julkisivu oli kunnossa, mutta sisäisesti olin aivan hajalla ja eksyksissä.

    Ahdistuneena ja kuoleman pelossa eräänä suunnuntaina menin lähinaapuriin kylään. Tiesin heidät uskovaisiksi. Vastaanotto oli ystävällisen lämmin ja aito. Keskustelimme yhteiskunnallisista asioista, lasten kasvatuksesta ja sitten vihdoinkin siitä, mikä minua kiinnosti: uskon asioista. He kertoivat miten uskoontulo oli heidän kohdallaan tapahtunut. Aika kului kuin siivillä.

    Kello oli paljon ja ajattelin lähteä jo kotiin, mutta talon isäntä, joka oli poliisi ammatiltaan kysyikin: Hannu, haluatko, että rukoilen sinun puolestasi? Lupasin. Polvistuimme olohuoneen matalan pöydän ääreen ja siinä hän rukoili. Mutta kysyi jonkin ajan kuluttua: Hannu, haluatko sinä antaa koko elämäsi Jeesukselle Kristukselle? Vastasin: Tahtoisin. Samalla huoneeseen tuli ikäänkuin Majesteetti ja kirkkaus.
    Tunnustin syntini Jumalalle. Lista oli pitkä. Sen jälkeen naapuri laski kätensä minun pääni päälle ja julisti: Hannu, sinä saat uskoa kaikki sinun syntisi Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä anteeksi iloon, rauhaan ja vapauteen asti. Näkymättömät taakat kirposivat minulta ja sydämeeni tuli rauha ja sisäinen ilo. Olin kokenut uudestisyntymisen, eli tullut uskoon.

    Nyt 19 vuotta myöhemmin voin todeta: monelaisia asioita on tapahtunut, on ollut aallokkoa ja myrskyä, mutta Jeesuksen Kristuksen antama rauha on edellen sydämessäni. Jumalan armosta saan olla Jeesuksen Kristuksen seuraaja. Kohtaan huomisenkin Hänen kanssaan, minua ei pelota. Jumala on kuullut uskovien vanhempieni rukoukset.

    En houkuttele sinua nimim. Eksyksissä ensisijaisesti mihinkään kirkkoon, herätysliikkeeseen, tai lahkoon, vaan rohkaisen sinuakin ottamaan Jeesuksen Kristuksen elämäsi Herraksi. Elämämme tyhjiö tulee täytetyksi otettuamme Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanamme ja antauduttuamme kokonaan Hänen tielleen.

    Toivotan sinulle Jumalan siunausta, varjelusta ja johdatusta

    – Hannu

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.