Kirjoittaja Tig » 09.10.2009 18:41
Noiden muiden tarinoiden lukeminen tuntui jollain tasolla helpottavalta, kun huomaa että en ole ainoa, joten lisään tähän myös oman juttuni.
Vanhempani eivät ole kai koskaan olleet vakavissaan yhdessä ja sain alkuni vahinkona. Tiedän, että äidillä oli henkisesti vaikeaa minua odottaessaan, haukkuja ja painostusta molempien sukujen puolelta. Olen usein miettinyt, miksi äitini päätyi abortin sijaan pitämään minut. Ehkä hän on tiedostamattaan rankaissut minua koko elämäni tuon vaikean odotuksen takia tai sitten en vaan koskaan ole ollut sellainen kuin hän olisi halunnut. Se pitää varmasti myös paikkaansa, olemme hyvin erilaisia ihmisiä.
Lapsena tunsin olevani ulkopuolinen kahdessa kodissa, viikot äitini ja viikonloput isäni luona (tai usein isän vanhempien, kun isäni hoiti yrityksensä asioita). Vanhempieni välit olivat todella huonot eivätkä he koskaan yrittäneetkään peitellä sitä minulta. Isäni sentään yritti välttää äitini haukkumista minulle, äidilleni isäni haukkuminen oli usein jokapäiväistä huvia. Minun oli esitettävä olevani äidin kanssa samaa mieltä, vaikka isän haukkuminen tuntui minusta kohdistuvan osin myös minuun. Muistan vielä kuinka nelivuotiaana aloin itkeä, kun tuli ikävä isää. Äidille minun oli valehdeltava satuttaneeni itseni, koska tiesin todellisen syyn suututtavan hänet. Muutenkin tunteeni olivat harvoin sallittuja, aina olisi pitänyt olla iloinen ja kiltti.
Tullessani kouluikään vanhempani päättivät yrittää oikeaa suhdetta, asuimme viikonloput kaikki yhdessä isän luona. Ei sitä kauaa kestänyt, mutta yrityksen tuloksena sain pikkusiskon. Pian sen jälkeen isä löysi toisen naisen ja perusti hänen kanssaan oikean perheen. Jos olin aikaisemmin tuntenut itseni ulkopuoliseksi, niin tunne nousi uusiin ulottuvuuksiin. Vanhempani riitelivät usein käynneistäni isän luona, kun en ollut sinne enää niin usein tervetullut. Siksi en tuntenut oloani äidinkään luona tervetulleeksi.
Sisareni on ilmeisesti sellainen kuin äiti olisi toivonut minunkin olevan. Olin kai kaksitoista vuotias, kun löysin paperin johon äitini oli kirjoitellut päiväkirjanomaisesti omia tuntemuksiaan. Hän oli sitten jättänyt sen koulupöydälleni ja aloin tietysti lukea, mikä paperi se oli. Äiti kirjoitti kuinka epäonnistunut ihminen minä olen, äidille pilalle mennyt harjoituskappale, mutta siskoni kanssa hän aikoi onnistua paremmin, kasvattaa hänestä kunnon ihmisen. Pian sen jälkeen sai muuttaa isäni luo asumaan.
Äiti ei vielä silloin katkaissut välejään minuun. Hän soitteli joka päivä ja pyysi kertomaan kuinka kuinka kauhea ämmä äitipuoleni oli häneen verrattuna ja kuinka kamalaa perhe-elämä isän luona ja enkö vaan haluaisi mieluummin asua äidin luona, jos se olisi mahdollista.
Lukioon mennessä jouduinkin taas muuttamaan äidin luo, kun halusin tiettyyn erikoislukioon. Lukiovuosina hän sai upotettua itsetuntoni aika pohjamutiin. En osannut kotoa sitten lähteä mihinkään moneen vuoteen, kun eihän minusta ollut mihinkään. Lukiossa aloitin kasvissyönnin ja sain kuulla joka päivä kuinka kalliiksi se äidille tuli ja sillä varjolla hän alkoi sitten kärttää rahaa. Ensin vähän ja lähinnä lainaan, aina vain enemmän ja tuskin koskaan maksoi mitään takaisin. Hän alkoi myös piilottaa nimelläni tulleita laskuja ja oli muutaman kerran lähellä, että luottotietoni olisivat menneet. Reilusti parikymppisenä sain vihdoin itseäni niskasta kiinni ja sain lähdettyä. Ihan kokonaan en vieläkään päässyt äidistä eroon, mutta ainakaan häntä ei tarvinnut nähdä joka päivä.
Sitten tapasin ihanan miehen ja äitinikin tapasi miehen, iljetyksen, joka valehtelematta ei ole sanonut minulle yhtään mukavaa sanaa. Ihanasta miehestä tuli aviomieheni ja häidemme takia rikkoutuivat välini äitiini lopullisesti. Meillä oli ihan pienet häät ja esitin toiveen, että äitini ei toisi sinne miesystäväänsä. Hän suuttui siitä, päätti olla tulematta sinne itsekään ja kielsi myös siskoani. Siskolleni ja suvulle hän kertoi minun kieltäneen heitä tulemasta. Häiden jälkeen sain viestin, että äitini ja siskoni eivät halua kuulla minusta enää koskaan. Muutaman kerran olen saanut sähköpostia, jossa haukkujen lisäksi äiti saattaa vaatia anteeksipyyntöä. Jonkun kuullen on joskus soittanutkin itkien (ei koskaan yksin ollessaan).
Onneksi mieheni tukee minua ja hänen avullaan itsetuntoni on alkanut vahvistua. Sen ansiosta en aio madella äitini helmoihin anoen anteeksiantoa. Äitini ei ole minua montaa kertaa lyönyt, mutta henkisen väkivallan jäljissä on riittänyt korjattavaa. Jos hän joskus pyytää anteeksi tai edes ottaa yhteyttä vaatimatta minulta sitä, voin harkita uudelleen väliemme korjaamista. En vain usko, että niin koskaan käy.