Itsetuntemus

Näin lopetat itsesi kritisoinnin – 5 askelta!

Selätä itsekritiikki ja muuta uskomuksesi itsestäsi positiivisiksi. Tee harjoitus!

Uuden haasteen edessä kohtaamme usein sisäisen äänemme, joka on joko kannustava tai meitä kritisoiva. Negatiivinen sisäinen ääni voi aiheuttaa ahdistusta, pahimmillaan se voi jopa estää ihmistä tarttumaan ja oppimaan uusia asioita.

Life Coach Mhairi Gordon-Preston antaa viisi vinkkiä, joiden avulla voi muuttaa omaa sisäistä ääntäsi positiivisemmaksi.

Lopeta itsekritisointi – 5 askelta

1. Kirjoita ylös viisi itseäsi kritisoivaa asiaa, jotka tulevat mieleesi erityisesti tällä hetkellä. Valitse niistä kohta, joka on päällimmäisenä mielessäsi.

2. Käännä seuraavaksi negativiinen lause positiiviseksi. Esim. ”En ole tarpeeksi hyvä saadakseni ylennystä” -> ”Minulla on juuri ne taidot, jota kyseisessä tehtävässä edellytetään.” Aloita lause minä olen -ilmaisulla ja tee siitä myönteinen ja kannustava.

3. Kirjoita ajatuksesi paperille ja lue se joka aamu itsellesi peilin edessä. Tee siitä päivittäin rutiinisi. Kirjoittamasi lause voi tuntua aluksi epätodelta, mutta ajatuksesi tulee muuttumaan ajan myötä.

4. Jatka harjoitusta vähintään kaksi kuukautta tai niin kauan, kun uskot sen myös huonona päivänäsi.

5. Harjoitus poistaa sisäisen kriittisen äänesi. Kun ensimmäinen väärä uskomuksesi on tuhottu, voit ottaa seuravaan harhakäsityksesi käsittelyyn ja aloittaa harjoituksen alusta.

Lähde: Psychologies.com

No Comment

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.